fbpx

Mi legyen a weboldaladon a hajtás felett?

A mai digitális korban figyelmünk rövidebb és az első benyomás fontosabb, mint valaha. Ha weboldalak tervezéséről beszélünk, elengedhetetlen, hogy a hajtás feletti részt középpontba helyezzük. De mi is ez?

Képzeld el úgy, mint egy virtuális kirakatot, vagy épp egy ajtót, amely arra csábítja a látogatókat, hogy belépjenek és felfedezzék a továbbiakat. Az, hogy mit tartogat, mit pillantanak meg először, meghatározza, hogy az oldalon maradnak-e, továbbgörgetnek, konvertálnak-e, vagy épp elhagyják a weboldalt.

Ha megértjük, miért különösen fontos a weboldalunk ezen részlete, és mit elengedhetetlen tartalmaznia, az különbséget jelenthet abban, hogy hová tartozunk: a virágzó online jelenléttel bíró oldalak vagy a web egyik elfeledett sarkai közé.

De mit is takar a „hajtás felett” kifejezés?

A „hajtás felett” kifejezés a nyomdaiparból származik. A napilapok félbehajtott (innen a hajtás) első oldalának azt a részét jelenti, ahol a legfontosabb híreket, sztorikat jelenítették meg, hogy megragadják az olvasók figyelmét. Fontos döntést kellett meghozni, mi kerüljön ide, mert ez adta el a lapot.

Ez a kifejezés aztán átkerült a webdesign-ba is: a digitális világban a „fold” a gördítéssel egyenértékű, így az above the fold a weboldal azon része, amelyet azonnal, gördítés nélkül látunk, és amely a képernyő méretétől és az eszköztől függően is változik (a reszponzivitás miatt).

Ez az elsődleges, először a látogató fókuszába kerülő terület megérdemli, hogy a lehető legnagyobb figyelmet fordítsuk rá, mivel ez alakítja az első benyomást és befolyásolja a felhasználói viselkedést.

Miért olyan fontos a weboldal hajtás feletti része?

Csakúgy, mint az újságok esetében, egy weboldalnál is épp az a cél, hogy megfogjuk a látogatót és görgetésre bírjuk (azaz arra, hogy minél több időt töltsön az oldalunkon, böngésszen, vásároljon, konverziókban vegyen részt).

Ezt a részt pillantja meg először az, aki a honlapunkat meglátogatja, és sok esetben csak ennyit lát belőle. Elengedhetetlen tehát, és fontos webstratégiai döntés, hogy mi és hogyan kerül ide: mi az, ami pozitív érzelmeket vált ki a felhasználóból, mi az, ami az oldalon maradásra fogja bírni.

Gondolj úgy erre a részre, mint a weboldalad és a márkád „elevator pitch”-ére. Pusztán másodpercek állnak rendelkezésedre, hogy:

  • felkeltsd a látogató figyelmét: a lenyűgöző vizuális elemek, az érdeklődést keltő főcím és a világos értékajánlat azonnal megragadják a felhasználó tekintetét és felkeltik kíváncsiságát,
  • közöld, hogy mivel foglalkozik a céged: a látogatóknak másodperceken belül meg kell érteniük, hogy kik vagytok, mit kínáltok, és miért kell, hogy ez érdekelje őket,
  • elkötelezettségre késztess: a felhasználókat cselekvésre csábítsd, legyen szó továbbgörgetésről, vagy akár hírlevélre való feliratkozásról, termékeid böngészéséről vagy a kapcsolatfelvételről,
  • pozitív első benyomást kelts: egy jól megtervezett és informatív hajtás feletti rész rész bizalmat épít, és felfedezésre ösztönöz.

Kutatások szerint a felhasználók egy weboldalra való érkezés után ezredmásodperceken belül döntenek arról, hogy maradnak-e, tovább böngésznek-e vagy sem. Ezért ennek a szakasznak az optimalizálása jelentősen befolyásolhatja a konverziós és visszafordulási arányokat és a weboldal általános sikerét.

Mit tartalmazzon a hajtás feletti rész?

Sok év alatt kialakult webes konvenció (épp ezért nem nagyon érdemes eltérni ettől), hogy a weboldal ezen részében található:

  • a márka logója, vagy legalább az oldal elnevezése, ha nincs logó,
  • a navigáció,
  • a kereső,
  • kapcsolati adatok (különösen webáruház esetén fontos),
  • a főcím és esetleg egy rövid magyarázat ehhez (értékajánlat),
  • CTA (call to action = cselekvésre felszólítás).

Mindezek háttere, kísérője lehet egy jó fotó vagy grafika, esetleg videó is.

Nézzük meg részletesebben, mit kell szem előtt tartanunk az egyes elemekkel kapcsolatban:

A logó

Itt most nem szeretnék arról szólni, hogy milyen egy jó logó. Nézzük inkább a webes vonatkozásait: szükség van rá ahhoz, hogy a felhasználó azonnal be tudja azonosítani, kinek az oldalán jár. Általában a bal felső sarokban helyezkedik el, esetleg középen, és konvenció az is, hogy kattintható, a főoldalra visz, magára a domain-re linkel. Ha szeretnéd, hogy élesen jelenjen meg, használj SVG formátumot.

A navigáció

Az oldal menürendszerével kapcsolatban követelmény, hogy ne álljon túl sok elemből, hogy átlátható, egyszerű legyen. Az, hogy mennyi a sok menüelem, természetesen az adott cégen, márkán, szolgáltatáson is múlik, egy webshopban például a különböző termékkategóriák, azok alkategóriái is megjelenhetnek. Helyezzük ezeket átlátható struktúrába. (Az ún. mega menük jó lehetőséget adnak erre.)

Az elnevezések pedig egyértelműek, árulkodóak legyenek, szintén segíthetnek abban, hogy megmutassák, mit kínálsz. Ne itt akard kreatív, általad kitalált szóösszetételekkel, kifejezésekkel megváltani a világot. A menünevek kiötlésekor érdemes a SEO szempontokat is figyelembe venni.

A Mailerlite hírlevélszoftver above the fold-ja, mikroanimációval (a halványzöld hátterű szöveg változik)

Egy meggyőző főcím

Ez a honlapod figyelemfelkeltő mágnese, az above the fold leghangsúlyosabb részlete. Legyen világos, tömör és szólítsa meg közvetlenül a célközönség igényeit és vágyait. Használj benne erős szavakat, emeld ki a legfontosabb előnyöket, amit a márkád, terméked, szolgáltatásod nyújt. Legyen rövid és tömör (ideális esetben 10 szó alatt).

Felhasználhatod ennek megalkotására vagy kiegészítésére a USP-det, az egyedi értékajánlatodat: magyarázd el röviden, mit kínálsz, és miért kell, hogy ez a a célközönségedet érdekelje. Koncentrálj az előnyökre, ne csak a funkciókra, és használj egyszerű, hétköznapi nyelvezetet. (Ha rendben van a márkastratégiád, illetve a verbális márkád, akkor ezen már nem kell sokat gondolkodnod.)

Vizuális elemek

Az emberek vizuális lények. Egy magával ragadó kép, videó, grafika megtörheti a szöveget, fokozhatja a megértést, a hatást és érzelmeket kelthet. Figyeljünk arra, hogy ezek a vizuális anyagok relevánsak, megfelelő minőségűek és különböző képernyőméretekre optimalizáltak legyenek.

CTA

Azaz felhívás a cselekvésre. Ne hagyjuk a látogatókat találgatni, hogy mit tegyenek az után, hogy megpillantották ezt a részét az oldalunknak. Egyértelműen hozzuk tudomásukra, hogy mit szeretnénk következő lépésként, merre irányítjuk őket. Erre a leginkább alkalmas egy gomb (vagy akár kettő is).

Fogalmazzunk célratörően: „vásárolj most”, „tudj meg többet” vagy „próbáld ki”. Ha kevésbé szeretnénk semlegesek maradni, használhatunk olyan igéket, amik erősebbek (pl. „használd ki”, „ragadd meg”). A felszólítást megfogalmazhatjuk a felhasználó szemszögéből is (pl. „édekel”, „kell nekem”).

Ennek kapcsán elengedhetetlen a kontrasztos szín, hogy a CTA gomb kiemelkedjen.

Social proof

Nem követelmény, és nem minden esetben kerül az oldalnak ezen részébe az ügyfelek ajánlása, véleménye és a logóik, de találkozhatunk ilyennel is. Ezek bizalmat és hitelességet építenek, és a CTA-ra való kattintást ösztönzik.

Mire ügyelj még az above the fold tervezésekor?

Légy konzisztens a márka kapcsán

Ahogy az egész weboldal tervezése és fejlesztése során, a hajtás feletti rész esetén is szem előtt kell tartanunk az arculati elemek következetes használatát és a márkahang következetes alkalmazását. Ez megerősíti a márka felismerhetőségét, és egységes felhasználói élményt teremt.

Használd ki a teret

White vagy negative space – így nevezzük a designban az üres teret, amelynek hiánya amatőr és zsúfolt benyomást kelt.

Használjuk ki a teret: lélegezzen a tartalom, ne akarjunk mindent egy pici területre bepasszírozni. A white space a megfelelő elemekre irányítja a figyelmet, javítja az olvashatóságot és megteremti a vizuális hierarchia érzetét.

Gondolj a SEO-ra is


Optimalizáld az itt lévő szöveget a keresőmotorok számára is: tüntess fel releváns kulcsszavakat a címben és az egész hajtás feletti tartalomban, de a kulcsszavakkal való teleszórás helyett a felhasználóidat és az olvashatóságot, megértést helyezd előtérbe.

A/B tesztelés

Ne félj kísérletezni! Végezz A/B teszteket a hajtás feletti rész különböző elemeivel, hogy megtudd, mi a legjobb a célközönséged számára, és folyamatosan javítsd a hatékonyságát.

Ne izolációban gondolkodj

Ne feledd, hogy a weboldalad ezen kulcsfontosságú része nem elszigetelt a többitől! Zökkenőmentesen integrálódnia kell a weboldal további részeibe, egyértelmű utat biztosítva a felhasználók számára a további felfedezéshez és céljaik eléréséhez. Gondoskodj a látogatók logikus továbbvezetéséről és a következetességről, a hajtás feletti és az alatta lévő tartalom kapcsolódásáról.

Annamelie webshop fejlesztés weboldal készítés honlap

Weboldal a hajtás felett – az alapokon túl

Most, hogy megismerkedtünk a magával ragadó „above-the-fold” rész alapvető elemeivel, nézzük meg, mit tehetünk még, ha igazán kiemelkedő teljesítménnyel rendelkező honlapot szeretnénk:

  1. Személyre szabás: Ha regisztráció is van az oldaladon, a felhasználó adatainak vagy a weboldallal való korábbi interakciók felhasználásával személyre szabhatod az élményt, amit a hajtás feletti rész nyújt. Bemutathatsz például a böngészési előzményekhez kapcsolódó termékeket, kiemelheted az iparágukra jellemző funkciókat, vagy a saját nevükön szólíthatod őket.
  2. Dinamikus tartalom: Jeleníts meg valós idejű adatokat vagy konkrét kampányokat, mutass be szezonális termékeket, időkorlátos ajánlatokat, hogy megteremtsd a sürgősség érzését (FOMO) és / vagy a relevanciát. (Használjuk ezeket etikusan!)
  3. Mikrointerakciók: Adjunk kifinomult animációkat vagy más interaktív elemeket az oldal ezen részéhez, hogy bevonjuk a felhasználókat és dinamikusabbá tegyük az oldalt. Legyenek ezek inkább finomak, tapintatosak, és kapcsolódjanak az általános dizájnhoz.
  4. Történetmesélés: Készítsünk olyan meggyőző narratívát, amely a közönség érzéseivel rezonál. Használjuk a hajtás feletti részt arra, hogy bemutassuk a brand story-nkat, vagy az ügyfelek sikertörténeteit.
  5. Videós háttér: Az azonnal mozgó, hatásos videohátterek megragadják a figyelmet, és vonzó módon tudják közvetíteni az információkat, vagy akár a brand story-t. Győződjünk meg arról, hogy a videó némított, hogy elkerüljük a tolakodó hatást. Optimalizáljuk úgy a videofájlt, hogy gyorsan be tudjon töltődni, és ne engedjük túl hosszúra sem.
  6. Közösségi média integráció: Ösztönözzük a közösségi megosztást social media gombok beépítésével, a felhasználók által generált tartalmak vagy élő közösségi média feedek futtatásával.
  7. Koncentráljunk a felhasználói élményre (UX): Végső soron a weboldal ezen részét – csakúgy, mint a többit is – a felhasználó szem előtt tartásával kell megtervezni. Legyen a honlapunk felhasználóbarát, áttekinthető és a könnyű navigálást helyezzük előtérbe.

Ne feledjük, hogy ez az above the fold szakasz egy dinamikus tér, nem pedig statikus. Folyamatosan kísérletezhetünk, alkalmazkodhatunk az új trendekhez, és személyre szabhatjuk az élményt, hogy az oldal látogatói elkötelezettek maradjanak, és visszatérjenek. Használjuk ki az általa nyújtott lehetőségeket, hogy elérjük webes céljainkat!

Szerző: Bán Annamari
A Mysto társalapítója, kreatív vezetője, LEVEL C certified brand specialist, tipográfus, designer, évtizedeken átívelő tapasztalattal. Multipotentialite. Munkái által számos hazai és nemzetközi elismerésben részesült.