fbpx

Az alapítótörténet jóval több, mint öncélú nosztalgiázás

Amikor üzleti storytellingről beszélünk, először általában az alapítótörténet (más néven eredettörténet) jut az eszünkbe.  Ha megkérdezik tőlünk, mi a sztorink, azt kezdjük mesélni, hogyan született meg a vállalkozásunk. Jól esik visszagondolni a hőskorszakra, a kezdeti ideákra, kalandokra, még az esetleges zűrzavarokra is, de a nosztalgia-érzés önmagában nem feltétlenül teremt kapcsolatot köztünk és hallgatóságunk között.

Ezzel a cikkel az a célom, hogy megmutassam, mi mentén gondold át, fogalmazd meg és hogyan használd kommunikációdban vállalkozásod alapítótörténetét! Eszközöket is adok ehhez: azonnal alkalmazható segítséget a sztorid megtalálásához, felépítéséhez, megformálásához.

Édes nosztalgia helyett valós fájdalmakra építs!

A vállalkozó – neve is erről tanúskodik – vállalkozik. Arra vállalkozik, hogy egy problémára megoldást adjon, hogy nehézségeik, kihívásaik leküzdésében segítse a hozzá fordulókat. A vállalkozás, cég alapítótörténete arról szól, mi indította el alapítóit az útjukon, mi volt az az eredendő baj, ami ellen annak idején felvették a kesztyűt.

A jól elmesélt alapítótörténet lehetőséget teremt arra, hogy megmutasd empátiádat és küldetésedet, beszélj arról, mi motivál, milyen értékek mentén dolgozol. A sztorid emellett emberi arcot ad a vállalkozásodnak, elérhetővé tesz és segít, hogy kitűnj a tömegből. 

Miről szól az alapítótörténet?

Arról a nehézségről mesélsz benne, amivel nem akartál tovább együtt élni, ezért eldöntötted, hogy leküzdöd.

Három dolog nem maradhat ki belőle:

  1. Ki indította?
  2. Hogyan?
  3. Miért?

Akkor lesz jó olvasni/ hallgatni, ha nem csak száraz tényeket közölsz, hanem egy kicsit tovább részletezed a témát:

  • azelőtt hogy voltak a dolgok, mielőtt az ötlet megszületett?
  • mi történt pontosan abban a pillanatban, amikor az ötlet jött?
  • mikor és hogyan ébredtél rá, hogy ebből vállalkozás lesz?
  • milyen nehézségekkel kellett megküzdened az alapításnál?
  • mit adsz a világnak azzal, hogy ezt csinálod?

Tévedés, hogy a tiéd nem érdekes!

Sokan azt gondolják, hogy nekik nincs elmesélhető történetük, vagy ami van, az teljesen érdektelen mások számára. Nyugodj meg, a te hatásos sztorid is garantáltan LÉTEZIK.

Sőt, valójában egy vállalkozásnak több alapítótörténete is van. Akár minden egyes szolgáltatás, termék mellé rendelhető egy-egy eredetsztori!

A storytelling keretrendszer meghatározó darabja ez, ami már akkor elkészülhet, amikor a brand story-ra még nem áll készen a vállalkozás.

Hol keresd az alapítótörténeted?

Visszamehetsz múltba, egészen a kezdetekhez: a gyerekkorodig, vagy az előző munkádhoz, az anyaságodhoz, de akár olyan eseményhez is, ami egyáltalán nem kötődik a vállalkozásodhoz. Tedd fel magadnak a „Mikor volt az, amikor először megérezted a bizsergést attól, amit most csinálsz?” kérdést. Vagy keresd az „én ezt másképp csinálnám” pillanatot! Ezek lesznek azok a momentumok, amikről írnod kell az alapítótörténetedben!

Minél nagyobb a különbség (távolság) a történet alaphelyzete és a happy end között, annál értékesebb az eszköz, amivel a megoldáshoz eljutott a hős. És annál hatásosabb a story.

Az alapítótörténet felépítése

A cselekményszál hasonló, mint a többi storytelling műfajban: egy nehézségekkel teli alaphelyzetből indul, amivel nem lehet tovább együtt élni, amin muszáj változtatni. Hősünk – mint a legkisebb királyfi a népmesékben – útnak indul, hogy megoldást találjon. Útja során érik sikerek, kudarcok, hamar kiderül számára, hogy önerejéből nem tud célba érni. 

Szerencsére találkozik egy segítővel, aki eszközt ad a kezébe, ami által már képes lesz elérni célját. A story végére a hős tudásra tesz szert, átalakul a személyisége. Már nem az az ember, aki elindult, végérvényesen megváltozott az élete.

Az alapítótörténet cselekményszálának 4+1 pillére

  • „Azelőtt: a probléma”

Bontsd ki minél érzékletesebben, milyen volt az életed a történet kezdetén. Olyan epizódot keress, ami veled esett meg, de magukra ismernek benne ideális ügyfeleid is. 

  • „Megvilágosodás: ebből lesz valami…”

Olyan problémát idézz fel, ami nekik is fáj! A közönségünket mindig az érdekli, nekik miért jó az, amit csinálunk. Igyekezz hát minél jobban megismerni, mivel küzdenek, hogy erre építhesd a mondanivalódat.

  • „Próbálkozások: nehézségek, segítők”

Építs bizalmat magad iránt! Ehhez az kell, hogy megmutasd, te magad is megküzdöttél nehézségekkel. A bizalmat az hozza, ha elmeséled, hogyan jutottál el a falig, milyen problémákkal szembesültél, és hogyan oldottad ezt meg. Ezzel az a cél, hogy azonosulásra késztesd őket. Ha hibátlan szuperhősnek állítod be magad, és nem mutatod meg sérülékenységedet, ezt a hatást nem éred el. 

  • „Megoldás: mire fut ki mindez? 

Kínálj értékes megoldást a problémára! Miközben elmeséled, hogy – segítőid támogatásával – hogyan találtad meg a megoldást a problémádra, bizonyságot teszel értékeidről.

  • „vágykeltés: ezért dolgozom…”

Mutass vonzó jövőképet! Mesélj arról, mi lett volna, ha nem jutsz el a megoldásig, majd mondd el, milyen sikereket hozott az, hogy rátaláltál. Itt röviden felvillanthatod a víziódat is, de ennek kibontását hagyd a brand story-ra.

Ha megvagy, tedd közzé!

Ezt (vagy ennek részleteit) idézd honlapod a „Rólam” oldalán, ezt tedd a rögzített bemutatkozó posztodba a social média oldalaidon. Ragadd meg a lehetőségeket, hogy elmondd mindenhol, mindenkinek.

…az alapítótörténet ereje abban a képességében rejlik, hogy emberi arcot tud adni a vállalkozásnak, amit az alapító létrehozott. Emlékezteti a hallgatóságot arra, [hogy] az épület, logó vagy banki bizonylat mögött ott áll egy ember, aki az egészet elindította.

Kindra Hall

Ne hagyd abba!

Az alapítótörténetet újra és újra el kell mesélned.

Lehet, hogy neked egy idő után már unalmas lesz, de arra, aki hallja, hatást fog gyakorolni. Mindig. 

És ez sokat megér.

Segítség kell? Szólj!

Ha egybegyűjtött szempontjaimat figyelembe véve rakod össze a sztoridat, hatásos és felemelő történet birtokába jutsz, amit öröm lesz elmesélni és feszülten hallgatja, aki elé tárod. 

Ha mégis elakadsz a megfogalmazással, keress bátran! Szívesen segítünk egyéni mentoráció keretében a megfelelő helyre tenni alapítótörténeted alkotórészeit, hogy úgy álljon össze a sztori-kirakós, hogy mindenkit elbűvölj a képpel, amit rólad mutat!

Szerző: Kustár Blanka
A Mysto társalapítója, brand storytellere, a történetmesélés evangelistája. Erős fókusza, érzelmeket felvállaló bátorsága koppinthatatlan és feledhetetlen márkaépítő történetekhez vezet.